Saturday, August 22, 2009

HARI KEEMPAT DI PULAU KAPAS - 18/08/2009

Hari ini kami masih meneruskan aktiviti survival sehingga ke jam 1700 hrs... bila mentari muncul lagi.... ia pasti menerangi kegelapan yang ada... apa lagi dahlah tak cukup tidok malam tadi so apa lagi keempatan yang ada kami gunakan untuk merehatkan diri walaupun dalam kehausan.. sempat juga kami mencari air kelapa tua yang jatuh untuk melegakan kehausan.. alhamdulillah........ tunggu punya tunggu dari jam ke jam dari minit-keminit fasi tak sampai-sampai masing-masing mempamirkan riak wajah yang bermacam-macam ada yang sabar ada yang dah tak tahan dan macam-macam lagi......tapi alhamdulillah kami saling berkongsi dan saling mententeramkan diri.....bila jam menghampiri 1630 hrs kelihatan fasilitator lalu .. alhamdulillah dah nak keluar dah..... dan kumpulan kami didatangi En Din dan bertanyakan pengalaman semasa aktiviti survival ini serta mengajak kami mengimbau kenangan silam masing-masing.... bagi diriku... aku memang seorang yang mudah menangis bila melibatkan keluarga dan kisah hidup air mata ini seperti telah didik mengalir keluar... tapi banyak pengajaran yang aku dapat dari aktiviti ini bagaimana mengawal nafsu makan, menghargai hidup yang telah tuhan tentukan buat diriku... alhamdulillah..... jam lebihkurang 1730hrs kami menamatkan aktiviti survival ini dan dibawa ke tapak perkhemahan.... sampai disana kami dikejutkan dengan jamuan bubur yang telah dimasak oleh fasililator yang amat memahami kekebuluran kami alhamdulillah....... sedap bubur tu....... tak pernah rasa makan bubur basi sesedap itu... selesai makan kami membersihkan tubuh badan dan tibalah acara memasak untuk persiapan BBQ yang dirancang.....
BBQ
Dalam pesediaan BBQ kami berganding bahu menyiapkan makanan iaitu ayam gorang berempah, sotong goreng tepong, nasi goreng cina, sotong panggang, ikan bakar emmm terliur rasanya bila mengenangkan selesai makan bersama aktiviti diteruskan dengan malam kebudayaan dimana 6 persembahan yang ditontonkan secara spontan ....... pelbagai persembahan yang menyeronokkan yang pastinya melupakan seketika pahit getir yang pernah kami lalui..... selesai bergembira kami pulang ke khemah masing-masing.... apa lagi mengemaslah... nak balik KL esok..... pas siap kemas tido la.... kroooh... kroooooh..

3 comments:

Apize said...

Tu akak x kira lagi budak2 Degree kena wat Solo Survival..kena buat semua sorang2..dirikan khemah,cari kayu api,hidupkan api,masak sendiri,malam sunyi tiada teman berborak,air habis,perut lapar...next time kalau akak amik degree,kita cuba lagi ye!

khalifahunique said...

Insyallah... niat tu memang dah ada moga dimakbulkan Allah... amin

kakkoi6779 said...

kumpulan kami sebenar dapat sumber air yg banyak, semuanya idea Brain tapi kami tak bolih cakap sebab kalau ada rezeki masa degree kami nak pakai sumber air tu lagi. jgn marah ya. kalau nak hidup otak mesti sentiasa berpusinggg.